Sinds begin 2012 houd ik mij intensief bezig met vraagstukken rondom online communities. In een aantal blogs wil ik jullie graag meenemen in mijn ontdekkingsreis binnen de wereld van online communities zowel in organisaties als daarbuiten met klanten en business partners. In deze derde blog ga ik verder in op het sociale intranet. Vijf tips om je nieuwe of bestaande intranet te injecteren met Bruis!
Geef tijd, liefde en aandacht
Het klinkt zo afgezaagd, standaard en logisch, maar in werkelijkheid is dit de moeilijkste van allemaal. Immers er staat niet één, niet twee, maar drie woorden in deze tip:
- Geef tijd: een sociaal intranet ontwikkel je niet binnen 6 maanden, geef het net als een kind tijd om volwassen te worden en zijn eigen identiteit te ontplooien.
- Geef liefde: alleen door het geven van ruimte & vertrouwen, (onder)steunen en creëren van veiligheid zal het intranet zich kunnen ontwikkelen tot een rijk platform voor verbinding en kennisdeling. Mocht jij het intranet enkel zien als een technisch platform en er totaal geen affiniteit mee hebben: zoek een andere hobby!
- Geef aandacht: naast tijd en liefde is er ook toegewijde aandacht nodig om het platform te laten ontwikkelen tot het volwassen medium dat het kan zijn. Net als bij het opvoeden van een kind heb je niet alles in de hand, maar de juiste hoeveelheid aandacht op het juiste moment zorgt voor een zetje in de juiste richting.
Maak medewerkers medeplichtig
Een sociaal intranet bouw je niet alleen. Immers het sociale creëer je samen. Als initiatiefnemer, community manager of project manager kun je op de troepen vooruit lopen en daar de kar helemaal alleen willen trekken, maar de daadwerkelijk dynamiek creëer je door samen (dus eindgebruikers, projectleden en management) aan de kar te gaan trekken. Dan pas raken medewerkers betrokken, zien ze de echte toegevoegde waarde voor zichzelf en voelen ze zich verantwoordelijk voor het succes van het platform.
Van de daken prediken
Aan het begin van elke verandering staat één persoon. Eén persoon die zo sterk gelooft in het doel en de weg er naartoe dat hij/zij in staat is andere mensen te inspireren en te overtuigen. Maar om mensen te inspireren moet je in contact treden en niet bang zijn om de confrontatie aan te gaan. Enkel het systeem neerzetten werkt niet! Tot vervelens aan toe het verhaal verkondigen over het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ wel.
Sta open voor veranderingen
Eén van de basis principes van het Agile Manifesto is: verwelkom veranderingen. En die instelling is precies wat je nodig hebt bij de introductie van een intranet (en eigenlijk elk project!). Voor, tijdens en na het project verandert er zoveel op het gebied van o.a. werkwijze, transparantie en communicatie dat zonder deze instelling verandering frustraties opleveren. Zorg ervoor dat veranderingen voor energie zorgen. En is het niet zo dat je juist iets probeerde te veranderen met het nieuwe intranet?
Focus
Een sterke focus, die vooral in de begin fase cruciaal is, helpt om het intranet voldoende tijd, liefde en aandacht te geven. De gedachte: ‘dit doe je er wel even naast’ is eigenlijk de spreekwoordelijke ‘nagel aan de doodkist’ van het intranet. Meerdere organisaties beginnen in te zien dat zelfs een dedicated projectleider en een community manager essentieel zijn voor het succes, iets wat ik natuurlijk geen slecht plan vind 😉