- december 27, 2012
- Gepost door: Guido Pater
- Categorie: Blog, Sociaal intranet
De laatste maanden heb ik mij intensief bezig gehouden met vraagstukken rondom online communities. In een aantal blogs wil ik jullie graag meenemen in mijn ontdekkingsreis binnen de wereld van online communities. Met in deze tweede blog één van de hottest trends: sociaal intranet.
Het (a)sociale intranet
Sociaal intranet lijkt de nieuwste obsessie te zijn van veel communicatie- & IT specialisten. “Sociaal intranet verbetert je hele manier van werken” is de slogan. Maar wat maakt een nieuw intranet nou sociaal en wat houdt het woord ‘sociaal’ dan eigenlijk in? Interessante vragen voor de criticasters, maar eigenlijk ook heel interessant voor iedereen die te maken krijgt met een sociaal intranet.
Wat is (a)sociaal
Als je de literatuur erop naleest is het woord sociaal van toepassing op de samenleving. Eigenlijk komt het neer op de vraag: hoe gaan wij met elkaar om? Hoe het kort door de bocht werkt: doe je ook wel eens iets voor een ander dan ben je ‘sociaal’, denk je alleen aan jezelf ben je ‘asociaal’. Als ik mensen in mijn omgeving vraag wat iemand nou (a)sociaal maakt, hoor ik vaak gedrag (bumper kleven, voordringen in de rij, bellen in de trein, etc.) of opvoeding. Mijn conclusie is dan ook dat het gemiddelde beeld van (a)sociaal gedefinieerd wordt door gedrag en opvoeding.
Sociaal intranet
Het algemene beeld van een sociaal intranet is een platform waar medewerkers (en steeds vaker ook klanten en leveranciers) met elkaar in verbinding worden gebracht, waar informatie eenvoudig en snel gedeeld wordt, en waar er naast zakelijke conversaties ook ruimte is voor chitchat, waarin mensen centraal staan, en wat er het liefst herkenbaar uitziet, zoals bijvoorbeeld Facebook. Ik geef toe dat ik het prachtig vind als een goed werkend platform mensen met elkaar in contact brengt en de deling van informatie vereenvoudigd, maar maakt dit een intranet nou daadwerkelijk sociaal of gewoon intranet 2.0?
De realiteit
In de praktijk zie ik keer op keer dat de organisatie een nieuw technisch hoogstandje neerzet en vervolgens roept: “Wij hebben nu ook sociaal intranet!”. Maar in de werkelijkheid hebben ze enkel een nieuw intranet uitgerold en zie je in sommige gevallen zelfs asocialer gedrag; iemand die als minder sociaal wordt bestempeld omdat diegene minder vaak deelneemt aan discussies. Of juist personen die zichzelf heel sociaal vinden door al hun informatie te uploaden.
Het implementeren en introduceren van een platform om kennis en informatie intern te delen is ‘intranet’, vervolgens (alle) mensen echt met elkaar in verbinding brengen ‘sociaal’. Een sociaal intranet bestaat niet zonder sociale gebruikers en het “succes” is daarmee dus grotendeels afhankelijk van de opvoeding en het gedrag van de gebruikers. Een sociaal intranet implementeer je dus niet alleen met techniek, maar ook en wellicht vooral met aandacht, opleiding, commitment en vooral door het goede voorbeeld te geven.
Sociaal en intranet, twee woorden die heel mooi samen kunnen gaan, maar niet als vanzelfsprekend aangenomen mag worden.