Activatie
Voldoet de ‘community’ na implementatie aan de doelstellingen? Heb je na de realisatie van jouw sociaal intranet het gevoel dat het niet echt werkt? Of misschien gebruiken medewerkers het systeem toch op een ander manier dan je had bedacht.
Hoe zorg je dat het platform een duurzaam succes wordt?
Tijdens een activatie wordt het gebruik van het platform met behulp van workshops, gerichte acties en community management verder gestimuleerd. De ontwikkeling en groei van het platform wordt continu geanalyseerd, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt in hoeverre de gestelde doelstellingen behaald worden.
Een goede activatie van een sociaal intranet vereist een integrale aanpak vanuit business, organisatie en techniek. Met mijn hulp, krijg je (weer) ‘happy users’ omdat het platform beter aansluit binnen jouw organisatie en de behoefte van de gebruikers.
Een activatie wordt gestart door een lancering van het platform richting de gehele organisatie. De focus verschuift nu van de technische realisatie naar de wijze waarop de organisatie het platform actief gaat gebruiken. Dit kan 1 tot 6 maanden duren, afhankelijk van wat er nodig is. In die tijd, ontstaat een hele andere dynamiek van samenwerken met behulp van agile principes.
Aan de hand van trainingen op verschillende niveaus (o.a. medewerker, groepsbeheerders, management en teamleiding), en het opstellen en uitvoeren van het activatieplan, worden de organisatie en medewerkers gestimuleerd om het platform steeds beter in te zetten. Het resultaat: een levendig platform, aanvullende handleidingen & best-practices.