Op de koffie bij Malengo / Embrace

Afgelopen vrijdag reisde ik in spanning af naar het hoge noorden, Groningen, de stad waar Malengo gevestigd is. Malengo is leverancier van het Social Business Software pakket Embrace en bestormen op dit moment de Nederlandse markt met hun visie & product.

Deze afspraak stond al even op de planning. In november 2013 ontmoette ik Hilda Boerma op de J. Boye Conferentie in Denemarken. Hilda is consultant bij Malengo en betrokken geweest bij de implementatie van een aantal sociale intranet projecten. Voldoende raakvlak om met elkaar aan de praat te raken en zodoende te leren over het bestaan van Embrace.

Ik arriveerde bij een modern kantoorpand waar Malengo gevestigd is op de bovenste verdieping (met een prachtig uitzicht over het groene landschap). Ik werd lachend ontvangen door Frank Smit en Martijn Weesjes, de directeuren van Malengo. Na een korte persoonlijke introductie, onder het genot van een kop koffie, namen de heren mij mee in hun visie en het product.

Martijn wist me erg te inspireren met verwijzigingen naar theorieën van o.a. Eddie Obeng en Tim Harford. Waarmee hij duidelijk aangaf hoe Malengo organisaties willen helpen om te gaan met een steeds sneller veranderende wereld.

Na Embrace voor het eerst te zien, was ik vooral onder de indruk van hoe verandermanagement, techniek en een vleugje Groningse nuchterheid elkaar lijken te ontmoeten in het product. Ik werd erg verrast door functionaliteit zoals social task management, maar iets wat me opviel is dat er ook veel aandacht wordt geschonken aan kennisdeling in de vorm van het publiceren van boeken en whitepapers.

Een leuke eerste kennismaking! Ik hoop dan ook snel wat dieper in het product te duiken en te ontdekken waar de echte krachten, maar ook zwaktes van Embrace liggen.