- maart 29, 2019
- Gepost door: abby
- Categorie:
Mooi idee dat medewerkers hun eigen deel van het intranet inrichten, maar hoe voorkom je dat het een zooitje wordt? Dat zag ik gebeuren bij een grote financiële organisatie: iedereen richtte daar aan de lopende band communities op en het werd een chaos…
De community coach is een rol die belegd zal moeten worden, binnen de organisatie, voordat het intranet gelanceerd wordt. De community coach zorgt voor kennisoverdracht (hoe kan ik het intranet gebruiken/inzetten), voor het enthousiasmeren/inspireren (ik laat je graag zien hoe het werkt) en voor een stuk beheer (welke groepen zijn er, welke groepen/content willen we stimuleren, welke gesprekken worden er gevoerd en zijn de juiste mensen hierbij aangesloten).
Voor in de laatste stap zal de community coach ook actief kijken naar het gebruik van groepen en in gesprek gaan met initiatiefnemers. Soms kunnen groepen beter worden samengevoegd (=krachtiger), kunnen groepen gesloten worden (=opgeruimder) of hebben initiatiefnemers nog extra ondersteuning nodig.